Alla inlägg under januari 2013

Av Lotta - 31 januari 2013 22:10

OM DU TYCKER GRÄSET ÄR GRÖNARE HOS GRANNEN, BEROR DET PÅ ATT DU GLÖMT VATTNA TILLRÄCKLIGT HOS DIG SJÄLV


jag återkommer om mina tankar kring det här

Av Lotta - 31 januari 2013 07:58

Ibland när jag kliver upp på morgonen ligger det döda möss i mitt badrum. Min ena katt är jätteduktig på att jaga ifatt dem, ta dem och döda dem. Men hon äter dem inte, bara lägger dem på golvet i badrummet..... Oftast har hon dödat dem under lek med, så de blöder ordentligt. Det betyder också att det är blod ÖVERALLT där inne, det ser ut som en modell av Stockholms blodbad!


Dagens ord då, jag tänkte lite men hittade inget annat jag ville skriva än detta:

A CIRCLE OF LIFE
Det är titeln på en låt ur Lejonkungen, och den tycker jag säger rätt mycket om vårt liv och strävanden. Livet går runt och vi landar där vi startar - helt nakna och utan något med oss.



Köpte mig en fotoskrivare, och bilderna blev toppenbra!!

Av Lotta - 30 januari 2013 14:22

Vi frågar alltid om det finns ett liv efter döden. Vi borde fråga: Finns det ett liv efter födelsen?

 

Ja, det är tänkvärt och nog sagt.

 

 

 

Det blev inget av att hämta vattenkar igår, det är IS överallt och man glider över parkeringen bara man andas om att gå ut. Känns så där att slänga på kärran då. Får se hur det ser ut till helgen. Jag måste få hem den hur som haver, det är skit att bära vatten.....

 

 

 

Av Lotta - 29 januari 2013 08:49

Ja det drippdroppar från taken och det tittar fram gräs :-)
Fast det är lite tidigt än, till helgen blir det kallt igen sägs det. Passar på att njuta så länge iallafall :-)


I vattenbaljan flyter ingen is heller!!


Av Lotta - 28 januari 2013 20:36

For me there are neither locks nor bolts, whatsoever I desire is mine



Jag har en vän som lever lite så här, det man vill ha får man ta sig. Vill jag ha ett jobb? Fixa ett. Vill jag ha det bättre? Se till att få det då.

Och lite så är det ju, man kan inte sitta och vänta på att nån annan ska ordna upp sitt eget liv eller se till att det blir bättre, eller hur? Man har sitt eget ansvar, för sitt eget liv. Så upp och hoppa nu och get a grip of my life!





Nåja. Nu till min gård lite här, igår beställde jag en vattenbehållare till hästarna, som ska hämtas imorgon (om jag törs ut med hästkärran förstås). Den ska tydligen hålla isfritt ner till 25 grader minus, och den är så pass låg att de minsta ska kunna nå upp i den. Om inte kan jag ju vattna dem med hinken, bara att ta ur den stora behållaren.

Imorgon kommer bilder på den, ska bli skönt att slippa slå sönder is varje morgon och kväll...'

Idag kom det nytt hö med, de små pållarna ville inte leta efter det som fanns kvar under snön så det blev glada såklart!


I kväll var Åsa här med sina kids, vi har ätit och pratat som vanligt :-), jag gillar våra måndagar. Denna lilla vana är mig väldigt kär, att få fylla huset med folk jag gillar, äta mat och bara vara människa. När de var på väg hem kom Fina med, vi åt mat och kramades lite, sen blev det enammer kväll här. Jag gillar som sagt mina kvällar på landet, folk kommer och går, jag känner mig trygg i mitt liv nu igen. 



Nu ska jag titta på Grimm, njuta av mörkret och värmen från hunden en stund, innan jag hamnar i sängen med min värmefilt.

Ha det gott kära läsare!

Av Lotta - 27 januari 2013 08:10

Livet blir så totalt kaosartat ibland, och oftast går det bra. Sen är det de där gångerna man inte orkar, utan bara vill slänga sig i sängen ett tag......



Dagens ordspråk kommer från Astrid Lindgren och är väl mer ett citat av henne än ett ordspråk.  Men det är bra.


"De som alltid låter barn göra som de vill har fullständigt missförstått begreppet frihet. Det är direkt fegt att säga till sina barn: Gör som ni vill"


Det är så sant, men så svårt att upprätthålla. Ibland är det så mycket lättare att bara skita i koncepten och låta dem göra som de vill..... Tyvärr får man tillbaka den latheten sen, så jag jobbar på det. Att låta dem löpa fritt eller göra som de känner för renderar bara bråk i slutänden och det är det jag jobbar på nu, efter förra årets slapphet och orkeslöshet. Barnen fick leva sitt liv själva medan jag trasslade igeonom mitt eget, och idag står vi här, med två barn som ifrågasätter och bråkar om allt.  Det citatet här ovanför ska jag ta ut och rama in, det är för himla sant.



Nu ska jag göra frukost åt de två vildarna som härjar här, de vill äta godis till frukost och det tyckte jag var en dålig idé, så nu bråkas det om det med.  Sen blir det en tur ut till hästarna och vattendunkarna, och vidare in mot stan för lite djurmatning :-)


Have a good day!

Av Lotta - 25 januari 2013 23:18

Egentligen ska jag sova, men trenden håller i sig, det kommer en massa tankar som jag måste få ur mig innan jag kan sova.

Jag börjar med det här:
KÄRLEKEN VÄXER JU MER DU GER AV DEN

Och ja, så är det ju, ge kärlek så får du mångfalt igen av samma vara.

Ikväll har två av mina änglamänniskor varit hos mig, Fina var här och åt lasagne, kramades med mig och gav mig en present. Jag är så innerligt glad för att han hittade in i mitt liv! Han gör det trevligt, och tryggt. Spännande och innehållsrikt. Jag tycker om honom, mycket.
Sen ringde jag Mia, hon är mig väldigt kär med, det finns en Miaplats i mitt hjärta! De människor som är menade för en kommer när de ska, och hon kom precis i rätt tid in i mitt liv. Helt rätt, helt perfekt!


Jag är så glad för mina vänner, igår var mina barn hos allra bästa Åsa, då jag jobbade. Hon är en alldeles egen hjärteängel hon med, hon finns där alltid, även om det ibland går lite längre mellan turerna. Hon är Åsa, min Åsa!
Och Sara förstås, jag älskar den kvinnan. Massor!

Nu ska jag försöka få till en dejt med det som ibland kallas "den lilla döden"
Sova kan det också kallas. Hur man än vill beteckna det så vill jag ha lite av den!


Sov gott alla!!



Bilden är förresten tagen vid Ica i frövi! En bil som blivit dekorerad av någon som tyckte att bilen behövde piffas upp:-)

Av Lotta - 25 januari 2013 09:12

Sov dåligt inatt, eller snarare för lite, så morgonen började lite komaaktigt faktiskt, men efter ett telefonsamtal kom jag iallafall upp. Om en liten stund ska det bli kaffe på spisen, och frukost till Familja, vill visa er lite morgonbilder här först.


Vi började morgonen med att bygga en byggarbetsplats och flygplats på min matta, det är ett jätteprojekt som killarna är väldigt sams kring :-)

 



Platsen bevakas av soldater, så inga tjuvar bryter sig in!

 



Sen måste jag visa den lilla fina väskan jag fick igår, den innehåller en rulle med bajspåsar, så himla söt!

 




Dags att fylla på lite frön i automaten, fåglana äter MYCKET nu. De äter talgbollar, talgpinnar, en fröblandning med havre och så den här blandningen med bara feta fröer och annat gott. Dyr var den men de äter verkligen allt och verkar bli feta och fina av den. Jag fyller väl på ett par, tre gånger i veckan nu, det brukar räcka med en eller två gånger annars. Det är kallt för de små livet helt klart.

 




Väl ute i hagen kom Filimon och hälsade först av alla, han är verkligen en väldigt trevlig ponny. Daniels lilla fina häst, han är så gullig och rar, och så social! Den här ponnyn gillar jag väldigt mycket, han har en egen plats i mitt hästhjärta!




Tösa Mi, min fina kallbloding kom sen, hon kommer med stora steg så fort jag närmar mig hagen, det är dags att köra igång henne lite mer nu. Hon är sutten på, och är helt lugn med det nu. Så korta skritturer i skogen får det bli, och så hoppas vi på något mildare väder så vi kan hålla igång det utan att frysa fast på hästryggen......

Med på bilden är INTE en isbjörn, det är finaste Filimon som håller på att konvertera till det!





 




Här står jag på stora stenen i hagen, ville få lite överblick på dem. Zmulan främst, hon är en gammal tant med egna ideér om hur det ska vara, och hon styr med järnhov i hagen! Det kan man inte tro, men när man tittar lite mer så ser man att min lilla flock är uppdelad i två grupper och hon flyter mellan dem och styr båda. Det är kul då hon tydligen alltid varit den som hunsas och hålls undan av de andra :-)

 





Set här är ena radarparet, Tösa Mi och Iprén, de håller ihop spm ler och långhalm! Ser man bara den ena vet man ändå att den andra är i närheten.

 


Hon står yxigt här, men hon är bra fin, min Fjöshäst!

 

Filimon, min vackra!

 





Zmulan, min lilla lånetant. Hon är 27 år, och med ålderns rätt får hon göra det hon vill och orkar, det hon gör bäst är att vakta småbarnen i hagen, de andra hästarna är väldigt respektfulla mot henne. Hon surar ibland, men är en tant med ett hjärta av guld! Att hon går med täcke är för att jag tyckte hon var lite tunn och behövde hjälp att hålla hållet och låta energin gå åt till det den behövs.

 



Iprén, Ludvigs lilla häst. Han går i sele, och ska spännas för vagnen så fort underlaget tillåter. Han förstår inte riktigt vad han ska gå först för, men det kommer nog igång det med, jag hoppas att den här lilla vännen kan hitta ett bra driv som körhäst så Ludvig kan använda honom som det.  Han är grymt snygg tycker jag, det syns inte så mycket nu på vintern, men han är en smäcker shettis med bra form på kroppen.

 

Och så Casper, den stora skäcken som jag har i hagen, han är en ängel som gärna kommer fram när jag kommer ut. Han är lite hunsad av de andra, särskilt Iprén, som driver runt honom i stora cirklar. Han var skadad förra året och just nu skrittar jag honom då och då, han får ta det lugnt och fint så får vi se hur det ser ut i vår. Jag är lite sugen på att rida akademiskt på honom, han skulle nog må fint av lite skolning åt det hållet tror jag. 

 



Den här stenen var det jag stod på när jag fotade lite förut, och uppepå här är det FULLT av hovspår! Mina små hästar klättrar alltså på denna ibland...... Tokiga små ponnysar, de är aktiva iallafall!

 




Till sist en frusen bild på en av staketstolparna, det är vackert med det frusna, eller hur?

   



Fick blommor av Fina häromdagen med, de står på min nattstol, och där pryder de sin plats   


   

Presentation


Hej och välkommen in till mitt liv!
Här möter du mig och min familj, mitt i ett helt vanligt liv.
En del får du veta om mitt vardagsliv, en del om mitt arbetsliv, och en massa om våra djur!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Barnen, mina fina prinsar!

                               

Min fina stolla!

Min fina Stolla, eller TösaMi som hennes namn är i passet,  finns inte längre. Hon fick galoppera vidare förra våren, min fina krigarhäst behöver inte längre vara nervös och orolig. 

 

Hundarna!

Hundarna är numer bara en hund, schnauzern Kompis har gått över regnbågsbron för att jaga björn och uppvakta mina bredkäftade damer där.

Nakenfisen Alioth, aka allanballan, är ensam hund på täppan nu och tror att allt han ser och kan känna är hans :-)          

Terrariedjuren

 

 

 Vi har hela huset fullt med reptiler, och det är väl ett udda intresse antar jag. Men det är roliga djur, som är intressant på sitt sätt.

                  


Ovido - Quiz & Flashcards