Alla inlägg under november 2012

Av Lotta - 29 november 2012 03:16

Jag måste bara skriva ett inlägg om min säng med, där mycket av mitt liv faktiskt utspelar sig.

Den är 160 cm bred, och i den sover oftast jag, två hundar, ibland nån katt och för det mesta två barn med.
Den innehåller två stora, tjocka täcken, säkert tio kuddar och MASSOR av mjukdjur: nallar, hästar, fåglar.... Och så mängder med filtar förstås, man behöver inte frysa i min säng.

Jag gillar min säng. Mycket. Där sitter jag och stickar, läser, skriver, pratar, kramar mina popcorn. Och så sover jag där.

Jag köpte nya, paisleymönstrade lakan till den med, så nu ser det fint ut med, när det mesta går i samma färg eller ton :-), jag gillar när det är så. Att få krypa ner i den på kvällen är så skönt, att få lyssna på kaminens knäppande medan man värmer sig under täcket, det är så mysigt.


Och brevid sängen sitter fina Jacko och knaprar på sina frön, och småpratar lite med mig, det är så gulligt så det kan knappt beskrivas.


I helgen ska jag sova i en annan säng, mysig på ett helt annat sätt. Inga mjukdjur, inga filtar, inga barn eller katter. En hund, två täcken och några kuddar. Det är kallare där, MYCKET kallare än hos mig. Men under det ena täcket ligger Fina. Och att få bli omhållen så man sover gott och tryggt hela natten, att få vakna varm och go, att få känna hans kropp brevid mig. Det är mysigt på ett alldeles eget sätt. Och jag sover så gott där, bättre än i min egen säng faktiskt. Trots att det är kallare, trots att mina hundar och barn inte sover där. Trots att det inte är hemma hos mig. Så sover jag bättre där, i hans säng.
Det är värt mycket, att få tid att sova, tid att vila i någons famn.

Jag gillar båda sängarna, den ena är min, den andra hans, men i båda hör jag hemma.

Nu ska jag lyssna på brasan och fundera över morgondagen, den innehåller en del den med!

Godnatt mina kära läsare!

Av Lotta - 28 november 2012 21:38

Av någon anledning kom inte kidsen egengjorda spindlar med på bild, så de får ett eget inlägg!

Av Lotta - 28 november 2012 21:22

Dagen började med sovmorgon, halv sju var jag fortfarande ensam i sängen. Nåja, nästan. Hundarna tog ju sin plats men jag hade inga barn där iallafall.

Mina popcorn kom nästan direkt när jag vaknat, så vi låg en stund och bara mös. Sen var det upp och igång: hundar ut, hundar in, frukost till oss, mat till hundar. Sen började kidsen slåss. Tur att de skulle till dagis....

Väl på dagis var Daniel väldigt ledsen, han vill inte säga hejdå alls och grät när jag gick. Vilket fick mig att gråta hela vägen hem....

Hemma var det dags att fixa plats till höbalen som skulle ut i hagen idag. Kollade till Ipren som såg lite hängig ut och visst hade han feber.... Och en fotboll i skapet hade han visst med!!!!!!
Veterinären ville att jag skulle komma med honom så min förmiddag i lugn och ro byttes mot transport av sjuk pålle....
Nu var det en helt naturlig svullnad, som blev lite extra stor av att sårvätska som ska dräneras ut blivit instängd. Han hade läkt för bra och stängt såret för tidigt. Så det blev rengöring, öppnande av sår, Metacam en vecka och kontakt med veterinär under fredag.
Sen hem.

Backade in kärran med häst i och ni som vet hur det ser ut vet hur jävligt det är nu när allt är i flytande form med.... Det gick KANONERS!!!!

Hämtade popcornen, handlade och sågen igen. Fixade plats på ett jättestort brunnslock till höbalen, där det dessutom är hyfsat torrt än så länge. Sen kom min underbara höbonde med 6 balar hösilage :-)

Barnen åkte traktor, hästarna fick 250 kg silage att tugga på, jag fick mindre pengar i plånboken och ett löfte om hjälp vid ett eventuellt husköp :-)
Han skulle hålla ögonen öppna efter en utfodringsbalja, en sån där man lägger i hela balen i, den hamnar en bit upp från marken och hästarna får sticka in skallen för att äta ur. En sån man har till kor typ.
Vi pratade om lera, dumma EUregler kring djurhållning, och drack kaffe, och om husköp. Jag vill ju köpa loss det här stället, men han tyckte att jag borde se mig om efter något bättre. Sjöbotten fungerar sällan bra för varken odling eller rena hagar.... Han lovade att följa med och kolla om jag hittar nåt att titta på någon gång.

Och han har också sett till att jag har hö för resten av säsongen. Som sagt. Världens bästa höleverantör!!!

Sen ringde juristen. Också bra! Dödsbot kommer bekosta lagrandet av allt som är kvar i huset på norr, plus all städning och annat inför försäljning. Jag får välja vilken firma jag än vill och känner förtroende för, som sedan ska ordna allt från städ och sanering, till att köra allt som ska magasineras dit det ska. Väldigt nice!

Fick barnens haloweenspindlar som prydnad med, de passade fint bland mina örhängen!

Nu ligger mina fina barn, och hundarna, i sängen. Vi har haft myskväll efter ett smärre mammautbrott, och bara kramats. Eldat i kaminen och lyssnat på spraket
från den. Och sen somnade alla utom jag. Så jag bloggar, äter äpple och spelar Wordfeud.


Så det som började som en katastrofal dag blev en perfekt dag!

Av Lotta - 27 november 2012 23:45

Nu är jag klar med min ved, jag är nöjd att det gick så pass fort ändå. Sammanlagt tre timmar att stapla, det är helt okej tycker jag :-)

Nu klarar jag mig med ved över den kalla delen på året, jag har lika mycket till att hämta så tryter det är det ju lugnt ändå!

Imorgon kommer det hösilage, så jag måste få till mitt foder ord på förmiddagen.... Kan bli kul, hoppas det inte regnar bara, det blev kallt idag så jag har ingen lust att bli blöt igen.

Krama på er alla som dyker upp här :-)

Av Lotta - 27 november 2012 23:45

Nu är jag klar med min ved, jag är nöjd att det gick så pass fort ändå. Sammanlagt tre timmar att stapla, det är helt okej tycker jag :-)

Nu klarar jag mig med ved över den kalla delen på året, jag har lika mycket till att hämta så tryter det är det ju lugnt ändå!

Imorgon kommer det hösilage, så jag måste få till mitt foder ord på förmiddagen.... Kan bli kul, hoppas det inte regnar bara, det blev kallt idag så jag har ingen lust att bli blöt igen.

Krama på er alla som dyker upp här :-)

Av Lotta - 26 november 2012 16:27

Dagen idag började halvtaskigt, jag var utträngd på kanten av sängen av två barn och hundarna, och ONT i både kroppen, knoppen och lite i själen. 

Tyvärr avspeglas det på min aptit, så det blev kaffe och inget mer till frukost. Barnen for till dagis och jag skulle stapla ved och fixa, men hamnade i Liaskogen i stället. Det var rätt blött, och vid några tillfällen halkade jag av spångarna och ställde fötterna i ISkallt vatten..... Inte skönt, men det blir ju snart varmt igen. Tiden på min promenad idag blev rent av DÅLIG, men det kompenserades av att det är rejält kuperat och man får verkligen lyfta på fötterna därute!


Väl hemma blev det en kopp kaffe och två smörgåsar med leverpastej och gurka - det är så grymt gott så det är inte klokt!! Smörgåsgurka och hyvelpastej, det är nästan så tungan krullar sig!


Hämta barnen, handla och hem. Där jag upptäcker att Ruby är halt på vänster bak. Typiskt, troligt är väl att en trampdyna tog lite stryk, eller att hon sträckt sig ute i Liaskogen. Hopaps att det inte är nåt värre iallafall, jag fixar inte att ta ett tråkigt beslut till. Men det är dumt att ta ut i något i förskott, så jag antar att det är lite seg efter två timmar i skogen-


Ved då, det är vad resten av dagen handlade om. När jag började såg det ut så här:

 


Började stapla, och hade god hjälp av två fantastiska killar:

 


De tröttnade efter ett tag, så de gick in och satte sig med lite eftermiddagsfika framför tvn, medan jag fortsatte min vedstaplarbana:

 


Sen började det skymma lite, jag behövde vila och maten skulle igång, så jag fick ge mig. Men en bit kom jag ju iallafall:

 

 


Jag är nöjd, det är skönt att ha ved, skönt att den är på väg att bli snyggt uppstaplad. Jag kommer bara behöva ta tio steg utanför dörren för att hämta ved i vinter :-) Nice!



Pasta och köttfärssås till kvällsmat, och en drickyoghurt, det gav magen ro med :-)

Nu är det dags för lite läsa, sticka och umgås med Åsa och hennes flock!

Av Lotta - 25 november 2012 17:12

Idag har jag fått sällskap til sommarstugan, mina barn, jag och Fina åkte dit för att hämta veden som finns kvar där. Hästkärran på, mata alla djuren, mata oss och sen iväg mot Arboga. 


Vi har lastat ved så kärran nästan gick i bott, sen slog stödhjulet i några gånger eftersom vissa kvinnor tydligen glömmer bort att hissa upp det ordentligt. Inga namn nämnda, men det är inte alls omöjligt att bloggaren bakom kaffemammans namn här är liiiite skyldig till just den lilla fadäsen.

Hur som helst så fixade det sig när Fina undrade om det går att få upp hjulet lite till, och jag mumlar nåt om: Hmm, undrar varför jag gjort så där dumt osv. Sen rullade bilen mot McDonalds, macken och Dollarstore. Macken för disel, Donken för mat och Dollarstore för present till Daniels kompis som fyller idag. 


Väl hemma lämnar vi Daniel på kalas, jag skjutsar hem Fina och åker iväg hemåt för avlastning av ved. En kompis hörde av sig, och eftersom vi inte setts på ett tag lät det som en bra idé att han kom hem för en snabbvisit. Och så hamnade han mitt i vedlastning..... Men vi tömde kärran på nolltid iallafall, OCH hann med en kopp kaffe :-) Här var Ludvig till stor hjälp, attans vad han lastade av ved! De är bra mina barn, popcorn visserligen, men de jobbar på bra!

Måste försöka träffa den kompisen oftare, vi brukar ses för att fota ihop, prata kamera och livet, kärlek och annat som kan vara intressant att prata om! Mycket trevlig människa som jag träffade på en suspekt sida jag numera lagt ner för min del. 


Jag ska stapla det med, tänkte lägga pallar i botten, stapla snyggt och dra en presenning över som skydd för snö och regn. Lade det nära huset för att slippa gå så långt i snö eller gegga när det ska fyllas på inne. Precis framför veden ser man den stooooora högen med pallar jag blev vid med, och som ska bli mitt foderbord. Fick en smart ide på senaste shoppingrundan med, så den ska påbörjas imorgon. Tur att jag inte hunnit bygga än, för jag hade förmodligen ångrat mig då. Det här blir bättre.

Precis till vänster om hästkärran står mitt lilla hus, så det är bara några få steg det handlar om, det blir nog toppen tror jag. Imorgon när kidsen är på dagis ska det påbörjas, sen får vi se om jag hinner klart eller inte innan de ska hem.

Så här ser det ut just nu:

  Förhoppningsvis kan jag visa en helt annan bild imorgon!



Daniel har för övrigt varit på sitt allra första dagiskompiskalas idag, ensam :-) Två timmar disco och godisfrossa, det var han nöjd med! Han börjar bli så stor nu, min lilla D, han är dessutom kär för första gången, i kalasdamen. Så söt när han vill kramas och pussas, han tycker hon är söt och fin säger han   Gulliga barnet!


Nu är det snart dags för lite kvällsmat och sagoläsning här, en bra avslutning på en perfekt söndag! 


Ha det gott mina läsare, jag uppskattar MYCKET era tankar kring min blogg, så kommentera gärna, eller ställ en fråga kanske? 

KRAMAR till er alla iallafall!






Av Lotta - 23 november 2012 17:00

Nu är Iprén valack, fast det tar ett tag innan han fattar det. Trots att han går med ett sår mellan bakbenen, förmodligen är rätt öm och stel där, så taktar stollen in i stallet. Ropar högt till de andra att "NU ÄR JAG HEMMA, THE KING IS HERE"

Tokhäst, tur att han är så otroligt lätthanterad, han fick beröm på kliniken, för att han var så trevlig :-) Han har ju mest bara fått ta det lugnt här, vi har inte direkt jobbat på hanterbarheten, förutom det uppenbara vid insläpp och så har han bara fått vara häst i hagen ett tag. Han ropade lite, eller ganska mycket, men har lyssnat på de som hanterat honom, inte dragit eller viftat med paketet, bara ropat. Duktig kille det där.


Nu återstår ett par veckor läkning, han får promenera eller skrittas för vagn 30 minuter om dagen till dess, och han skulle gå i ren och torr hage - tjena liksom! Var fan hittar jag en enda fläck som INTE är lerig här liksom? Ja., det blir storboxen, det är okej om jag bara tar ut honom en stund varje dag seda de. Tur att det bara är två veckor, och HOPPAS att det läker som det ska. Inga komplikationer tack!


Eftermiddagen var lite grå igen så vi piffade upp den med makaroner och köttbullar, och sen lite radiodisco. De spelade lite queermusik på P3, så vi rockade loss i köket. Hade velat visa filmen från då, men min telefon vägrar ladda upp den just nu. Kanske återkommer om det :-)



För övrigt är min tvättstuga inte rolig alls, måste ta tag i den nu. Riva ur det som går, måla om och planera nytt! Min hyresvärd blir väl glad om jag rustar lite till :-) Fast han ska få ge mig en torktumlare, det kommer behövas i vinter med allt blött i klädväg! Eller torkskåp i ena hörnet kanske? Ja, det återstår att se hur det blir med plats när jag fått ut skiten....




Idag eldade jag polisrapporten, och om en stund ska jag sprida ut askan i skogen. Det var jobbigt, så jäkla skitjobbigt, att se bilderna igen, men nu är det gjort och det känns som rätt iallafall. Att se honom på det viset är INTE vad jag vill permanenta i huvudet, ska sätta mig och titta på fina kort i kväll, och byta ut skitbilderna från jordens helvetesplats mot de som visar FREDRIK som han var när han levde. När han var med barnen och med mig. När han var levande. 

Sen ska jag återgå till mitt liv, med allt vad det innehåller! 




Presentation


Hej och välkommen in till mitt liv!
Här möter du mig och min familj, mitt i ett helt vanligt liv.
En del får du veta om mitt vardagsliv, en del om mitt arbetsliv, och en massa om våra djur!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Barnen, mina fina prinsar!

                               

Min fina stolla!

Min fina Stolla, eller TösaMi som hennes namn är i passet,  finns inte längre. Hon fick galoppera vidare förra våren, min fina krigarhäst behöver inte längre vara nervös och orolig. 

 

Hundarna!

Hundarna är numer bara en hund, schnauzern Kompis har gått över regnbågsbron för att jaga björn och uppvakta mina bredkäftade damer där.

Nakenfisen Alioth, aka allanballan, är ensam hund på täppan nu och tror att allt han ser och kan känna är hans :-)          

Terrariedjuren

 

 

 Vi har hela huset fullt med reptiler, och det är väl ett udda intresse antar jag. Men det är roliga djur, som är intressant på sitt sätt.

                  


Ovido - Quiz & Flashcards