Alla inlägg under november 2012

Av Lotta - 23 november 2012 10:07

Jag träffade en massa folk igår, några som jag inte sett sedan i våras. 


Cilla, en kvinna som Fredrik kände från början, men som jag gärna lär känna mera, var i stan ett par dagar och då passade vi på att ses. En fika på Bara Vara blev det, det är ett fantastiskt trevligt och väldigt mysigt ställe, där man får det man betalar för - Otroligt gott kaffe, något att äta till som slår det mesta och väldigt trevlig personal! För min del blev det croissant med ost och hjortronsylt i, varm och frasig :-)

Vi satt länge och pratade om allt möjligt, mycket om livet i allmänhet och en hel del om sorg, och att leva vidare. Jag lyckades, som vanligt, få min väninna att gråta. Min historia är tragisk, det vet jag, den är hemsk. Och igår cementerades mitt beslut att berätta om den ytterligare. Jag vill så gärna jobba med folk i kris, folk som träffar dessa människor med, och få ge av min erfarenhet.



Till lunchen passade jag på att träffa finaste Sara och Thomas. Thomas var det längesen jag såg, så jag pladdrade nog ganska mycket tror jag.... Men jag hade trevligt, en liten skogspromenad, lagom lång, och deras sällskap gav mig gott humör :-)


Eftermiddagen spenderade vi hemma, jag gjorde iordning transporten, gav pållarna mat och förberedde morgonbestyren inför dagens tripp till Örebro med minsta hästen. 

Tyvärr infann sig gråtristessen en stund och jag var så nära att bara lägga mig och deppa ihop lite. Men Ludvig och jag stekte plättar, Daniel fick tända i kaminen, och så hade vi lite plättfest istället. Plättar med sylt och grädde, det är mums det!

   



Efter maten diskade Ludvig, Daniel passade kaminen så det brann fint och jag låg på kökssoffan - väldigt trevligt :-) När vi alla var klara med vårt blev det myspys i mammans säng, läsa om Pettson och hans pannkakstårta, kramas en massa och bara ta det lugnt.

Barnen kom i säng hyfsat tidigt och jag satt och surfade en stund innan jag lade mig. Köpte en ny bok igår som jag tänkte börja på, men jag somnade istället. Tack och lov.



KL 02 prick kom Ludvig ner och var törstig, så han drack lite vatten och ville sen krypa ner hos mig. Normalt får de komma på morgonen, men han lät så ynklig så jag vek upp täcket och stoppade in barnet. Som FRÖS! Han skakade, och klapprade tänder..... En stund kunde jag KÄNNA febern stiga, det gick i raketfart, och han skakade så mycket att jag fick hålla i honom ordentligt. Sen spydde han. På mig, sig själv, kuddar, täcket, allt var fullt med spya...... 20 minuter kräktes han så han fick kramp överallt, sen somnade han om. Mamman somnade INTE på ett tag kan jag säga.....

Mycket tvätt är det nu, och jag har ju FANTASTISKA möjligheter att tvätta och torka..... Inte.



I morse vaknade jag av att det var ljust i sovrummet. Inte så jävla lysande, då jag ju skulle vara i Örebro med Iprén halv nio. Klockan var då kvart i åtta och vi har närmare en timmes restid.... Men, kvinnor kan, så väcka barnen, se till att de klär sig, ut med hundarna, ge hästar mat, borsta Iprén, koppla på transporten, lasta häst och komma iväg - 15 minuter. Strax efter 8 var vi iväg och 8.50 är Iprén inskriven på kliniken. Det var bra jobbat.


Nu är vi hemma igen, hundarna ligger och sover efter sin frukost (som de inte åt....), barnen sitter och äter frukost framför en film med Scooby Doo, och jag har ätit frukost. Nu ska jag läsa lite innan jag ska ut och ströa upp en box åt lillhästen, han skulle visst stå på boxvila två dagar innan han får gå ut i hagen. Det vete fåglarna, hagen är skitgeggig, så han kanske inte ska gå där på ett tag, det får bli storbxen tror jag. Tills det värsta dragit ihop sig iallafall. Tur att jag har fler ställen att använda till de andra att gå in på :-) 


Japp, mitt dygn var spännande, nu får det gärna bli en lugn helg!


Av Lotta - 22 november 2012 07:42

Igår var jag inte riktigt i form, humöret flaxade upp och ner och måendet med. Vad folk än sa tolkade jag det åt helvete, och inte blev det mycket bättre av en förflugen kommentar från en person jag pratade med på kvällen. Är det meningen att jag ska "vänja" mig vid livets orättvisa? Kan det vara så att en del människor prövas hårdare än andra, för att visa sig värdiga livet? Många frågor i huvudet är det och har det varit, men nu skiter jag i det. Nu reser jag på mig, borstar av skiten och tar tag i dagen.


Mina barn och jag åt varm frukost idag, bröd direkt ur ugnen. Det är så jäkla gott! Med lite risgröt till det blev det så gott så det inte går att beskriva.  Att få sitta vid mitt köksbord, med mina barn hos mig, det är ren och skär LYCKA det, att få uppleva det här och LEVA. Livet kan sparka på mig och mala ner mig, jag LEVER! Så det så!


Hundarna har fått sitt nu med, så nu är det bara pållarna kvar, ska ge dem lite frukost och se till att de har vatten. Daniel fyllde på både badkaret och baljan igår, så det är nog fortfarande kvar i dem, men kollar gör jag varje dag ändå. Lite tur är det att det är så varmt ute, vattenslangen fryser ju inte :-)


Sen är det dagis för kidsen, och stan för mig. Ska ringa arbetsförmedlingen med idag, veterinären (en av hundarna ska rensa tänderna) och hämta en TWsak jag råkat lämna dubbelt. 


Återhörs ikväll tror jag! Ha en underbar dag alla mina läsare!

Av Lotta - 21 november 2012 17:24

Barnens farfar är en jäkel på att hitta på saker och lösningar, jag såg ett snyggt smyckesställ på nätet och blev sugen på ett likadant.

Jag är inte så bra på att rita upp hur jag ska ha saker jag vill ha gjorda så det var nog en utmaning att få till det kan jag tänka mig.... Men det kom en ställning i precis rätt mått. Tanken var att jag skulle ha mina örhängen där, men när den väl var på plats kom jag på att mina armband inte har någon bra plats att hänga på.

Och tänk vad bra de hänger nu!!
Tack för det Gunnar Skoglöv, det blev toppenbra!

Av Lotta - 21 november 2012 11:54

Idag har kaptenen sin nya mössa på sig, han var mycket nöjd med den :-)

Av Lotta - 21 november 2012 00:01

Ja, skulle ju bara börja, men den blev klar, Daniels mössa. Tycker den blev bra, men är lite osäker på storleken dock.
Jaja, köpte mycket garn så det går att göra en till om det krävs. Den blev fin iallafall.

Imorgon ska jag försöka hinna in till garnbutiken i stan, ska leta efter ett varselgult garn, tänkte göra handledsvärmare i det och svart. Till syster :-)

Nu ska jag ta natt här, tröttheten ligger som en filt på mig!

Av Lotta - 20 november 2012 20:00

Idag gjorde jag klart mina handledsvärmare, de fick namnet "engelsk konfekt" på grund av färgerna. De är något stora för mig, men jag har en jacka med rejäla muddar på, så de kommer sitta PERFEKT över dem :-)

 



Sen fick jag beröm för Ludvigs fina mössa idag (trots att jag fuskade lite med sömmen på den, så den syns...) Em tjej på Ica kom fram och undrade var jag köpt den, och när jag sade att jag gjort den ville hon beställa en likadan, fast helt i lila! Jag ska sticka en till henne, och tar 100 spänn för den, det är väl inte för dyrt va? Hur som helst var det väldigt roligt att få cred för det jag gör, OCH få höra att man vill ha det jag gör med! NIce!

 



Daniel önskar sig också en mössa, men inte med rosa och lila dock.... Han vill ha blått, och en mössa som inte är så lång, så jag kortar av den lite, och så får han dessa färger:


Det ljusa kommer få utgöra själva mudden på mössan, den gör jag dubbel med en vikkant för mesta värme runt öron och panna. Det blå kommer bli resten av mössan, den kommer bli toppenfin!



Och en liten sneakpeak på garnet som den nya, beställda mössan kommer stickas i:

   

Av Lotta - 20 november 2012 07:31

Eftersom jag inte hört något från den snickaren som var här och tittade på möjligheten att bygga foderbord, bestämde jag mig för att göra det själv. Fick massor av pallar som ska byggas av, återkommer med bilder på verket senare idag eller imorgon.

Tänkte att man lägger 6 st på marken, sedan fäster man ståendes pallar runt om. Ovanpå de stående lägger man några plankor som håller ihop och dessutom ser till att hästarna inte får ut för mycket hö på en gång. Kanske kan man slippa en del spill så.


Imorse när jag kom ut stod hästarna i samma hage. Allihopa. Även hingsten. Dumt, men det var iallafall lugnt, så han fick sig väl en omgång av de andra kan jag tro. Han ska kastreras på fredag, ska bli skönt att få det gjort så jag kan släppa ihop alla sen.. Framåt våren eller så.....



Jag vaknade på risigt humör idag, men ska försöka avhjälpa det med kaffe. Jag dricker väldigt lite kaffe numera, men det är nog bra tror jag. Jag mår bättre, men saknar den där morgonkoppen, varmt och gött.



För övrigt kommer julen bli bra, barnen och jag firar med farföräldrarna, sen blir de kvar där när jag åker hem, juldagen ska spenderas med en speciell person som jag gillar mycket.

Av Lotta - 18 november 2012 16:05

Om dryga månaden är det jul igen. Jul ett utan Fredrik, men med barnen och mina flock av djur. 


Vad göra då tro? Pynta huset såklart, det ska bli julgardiner överallt, massor av ljus och glitter, riktig gran och paket förstås. Ludvig önskade sig ljus i äppelträdet, så det ska jag försöka få till, äppel- och päronträdet kan man hänga mycket ljusslingor i :-)

Och så ska jag hänga lite granris och kulor i stallet (även om Tösa mest troligt river ner allt första natten....)


Men hur ska man göra med julmat, det är ju ingen större ide att laga en massa mat som bara jag äter ändå, men nog ska vi väl få till en god skinnka, och lite gröt. Fast gröt är det bara jag som äter förstås.... Får äta mycket gröt då!

Vi brukar ha MASSOR, alldeles för mycket faktiskt, mat på bordet, och jag vill egentligen ha mycket i år med. Det är nog läge att kolla över vad jag gillar, vad kidsen gillar och så försöka planera det lite innan jag står där med köket överfullt.....


Sen är det tänkt att barnen ska få vara hos farmor och farfar lite över jul med, så vi åker väl upp dan innan och firar ihop ett par dagar innan jag åker hem igen. Får se hur jag löser det med djuren bara. Och om Fina har några tankar om den helgen då med förstås. Jag delar gärna min storhelg med honom också. Om det är så vi tänker oss vill säga, kanske blir det inte alls som man tänker sig.



Var rädda om varandra nu alla som läser min blogg!



Presentation


Hej och välkommen in till mitt liv!
Här möter du mig och min familj, mitt i ett helt vanligt liv.
En del får du veta om mitt vardagsliv, en del om mitt arbetsliv, och en massa om våra djur!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Barnen, mina fina prinsar!

                               

Min fina stolla!

Min fina Stolla, eller TösaMi som hennes namn är i passet,  finns inte längre. Hon fick galoppera vidare förra våren, min fina krigarhäst behöver inte längre vara nervös och orolig. 

 

Hundarna!

Hundarna är numer bara en hund, schnauzern Kompis har gått över regnbågsbron för att jaga björn och uppvakta mina bredkäftade damer där.

Nakenfisen Alioth, aka allanballan, är ensam hund på täppan nu och tror att allt han ser och kan känna är hans :-)          

Terrariedjuren

 

 

 Vi har hela huset fullt med reptiler, och det är väl ett udda intresse antar jag. Men det är roliga djur, som är intressant på sitt sätt.

                  


Ovido - Quiz & Flashcards